Op 23 april 2016 vond het het symposium Remix je curriculum! plaats. In dit symposium stond de rol van educatief ontwerp in het beeldende kunstonderwijs centraal. Welke ontwikkelingen zijn er in de hedendaagse beeld- en kunstpraktijk? Hoe kunnen lesprogramma’s daar bij aansluiten en welke innovatieve ontwerpstrategieën gebruik je daarbij? Deze vragen kwamen aan de orde op dit symposium, gebaseerd op het proefschrift Remixing the art curriculum van Emiel Heijnen. Bezoekers aan het symposium ontvingen Heijnen’s nieuwe, Nederlandstalige publicatie Remix je curriculum!

De workshop Kunstonderwijs op de grens van kunst, wetenschap en technologie
door Michiel Koelink ging in op actuele kunst en design ontwikkelingen waar 
wetenschappelijke ontdekkingen en nieuwe technologieën hand in hand gaan met ethiek en esthetiek. Aan de hand van uitdagende kunst en design voorbeelden wordt er in groepen, binnen het ontwerpmodel van Emiel Heijnen, lesideeën ontwikkelt.

Emiel Heijnen

Emiel Heijnen is senior docent en onderzoeker bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij is geïnteresseerd in educatieve verbindingen tussen kunst, populaire cultuur en maatschappelijke thema’s. In 2015 promoveerde hij op het onderzoek Remixing the art curriculum. Hierin onderzocht hij hedendaagse visuele kunstpraktijken en ontwikkelde hij een theoretisch model dat richtlijnen biedt voor het ontwerp van innovatief kunstonderwijs. Dit model staat centraal op het symposium.